ABK HUMAN RESOURCES

WARTO DBAĆ O ZDROWIE PRACOWNIKÓW

Korporacyjne programy wellness!

 

Firmy oferują różnorodne świadczenia np. ubezpieczenie zdrowotne, członkowstwo do klubu fitness, świeże owoce w stołówce i temu podobne inicjatywy związane ze zdrowym stylem życia czy wellness w ramach dodatkowych świadczeń pracowniczych i najczęściej z budżetu socjalnego. Ale znaczna część pracowników ignoruje te przywileje i nie korzysta z oferowanych im zdrowych alternatyw. Wolą korzystać z tych niezdrowych - pójść do pobliskiego sklepu, na papierosa lub na kawę.

 

Prawdą jest, że dbanie o siebie jest bardzo trudne i wymaga dużego wysiłku oraz samozaparcia. Łatwiejsze jest oderwanie się od komputera na 15 minutową przerwę na papierosa, siedzenie przed telewizorem na kanapie lub pokusa niezdrowej żywności.

 

To w istocie stanowi poważny problem dla firm pragnących propagować pozytywne postawy wśród pracowników poprzez prowadzenie korporacyjnych programów wellness. W firmach, które mają takie programy, mniej niż 30% pracowników z nich korzysta. Nie wspominając o tym, że według badań tylko 3% polskich firm takie programy wprowadza.

 

Według ostatnich badań Gallupa, zanotowano w USA, gdzie blisko 85% pracodawców oferuje różnorodne inicjatywy związane ze zdrowiem, lecz nie więcej niż 40% pracowników z nich korzysta.

 

Sprowadza się to w zasadzie do następującej refleksji: oferowanie nieprzemyślanych programów po prostu nie wystarcza. Kluczem do sukcesu i zachęcenia większej liczby pracowników jest prowadzenie długofalowych przemyślanych rozwiązań. Bo jeśli coś nie działa, ludzie nie chcą tracić na to czasu.

 

Jakie jest więc rozwiązanie, jak osiągnąć sukces?

 

Łatwiej powiedzieć, niż wprowadzić to w życie. Większość z nas wyrosła prowadząc siedzący tryb życia - maleje ilość lekcji WFu w szkołach podstawowych i średnich, dzieci nie grają w piłkę na podwórkach i nie spotykają się przy trzepakach. Takie przyzwyczajenia pozostają w nas również w fazie dorosłości i po prostu się nad tym nie zastanawiamy. Wtedy okazuje się, że gdy pojęcie zdrowego stylu życia i aktywnego wypoczynku jest nam oferowane, jesteśmy często zaskoczeni tym, jak trudno jest zmienić stare przyzwyczajenia w początkowej fazie. A jeszcze większą trudnością okazuje się wytrwać w tym postanowieniu i zmianie przez dłuższy okres czasu. Podobnie jak przy postanowieniach noworocznych - większość z nas je ma, ale tylko znikoma liczba osób wytrwa i je zrealizuje.

 

Narzędzia pracodawcy

 

Pracodawca ma szeroki wachlarz bardzo skutecznych narzędzi do wspierania wśród swojej załogi zachowań prozdrowotnych - również takich, które oddziałują na rodzinę i otoczenie pracownika.

 

Ale po co to robić? Czemu miałoby służyć wchodzenie „z butami” w obszar niezaprzeczalnie prywatny, a nieraz wręcz - intymny? Ależ dla pieniędzy, oczywiście! Zamiast szukać oszczędności kosztem wynagrodzeń czy etatów, warto oszczędzić w sposób znacznie przyjaźniejszy dla podwładnych. Warto również aktywnie dbać o ich zdrowie - znaleźć środki na programy, które wspierają zdrowy tryb życia, zdrowe nawyki i zdrową dietę.

 

Zwroty z takich inwestycji sięgają kilkuset procent!

 

Satysfakcja z wykonywanej pracy wpływa bezpośrednio

na motywację i efektywność pracownika.

 

Jest wiele narzędzi, którymi pracodawcy mogą zwiększać satysfakcję swoich pracowników,

ale należy dobierać je indywidualnie do potrzeb firmy oraz osób w niej pracujących.

 

Coraz więcej wyników badań wskazuje, że dobra kondycja fizyczna i psychiczna pracownika wpływa na jego nastawienie i motywację do pracy. W dużej mierze od pracodawcy zależy, czy stworzy swoim pracownikom odpowiednie środowisko pracy, sprzyjające wykorzystywaniu przez nich całego swojego potencjału.

 

- Wszelkie działania, mające na celu optymalizację środowiska pracy, poprawę kondycji psychicznej i fizycznej pracowników oraz zwiększanie ich poczucia realnego wpływu na własne życie są istotnym elementem satysfakcji z miejsca pracy.

 

Potrzebna jest jednak świadomość pracodawcy co do zasadności wdrożenia idei we własnej firmie. Gdy uzmysłowi sobie, że stan zdrowia pracowników ma ogromne znaczenie dla powodzenia biznesu, wówczas znajduje się na najlepszej drodze do wprowadzenia zmian w firmie.

 

Employer branding

 

Employer branding coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Eksperci podkreślają, że istotna jest spójność wizerunkowa - rzeczywistość musi pokrywać się z kampaniami EB. Pytanie jednak, czy firmy są na to przygotowane.

 

Jak wynika z badania HRM Institute „Employer Branding w Polsce 2016”, za employer branding w polskich firmach nadal najczęściej odpowiedzialny jest dział personalny (47 proc. wskazań). Na drugim miejscu, podobnie jak w ubiegłych latach, uplasował się dział marketingu (11 proc.). Kształtowanie wizerunku pracodawcy przejmowane jest także przez inne działy, specjalnie tworzone w tym celu, jak np. dział employer brandingu (9 proc.) czy dział zarządzania talentami (5 proc.). Z kolei w 9 proc. przypadków wskazano, że odpowiedzialność za budowanie marki pracodawcy spoczywa na zarządzie.

 

Ludzie na pierwszym miejscu

 

Kazimierz Sedlak, dyrektor Sedlak & Sedlak zaznacza, że w ostatnich kilku latach employer branding stał się bardzo modny i każda duża firma chwali się, że dba o swój wizerunek jako dobrego pracodawcy. Niestety, nie zawsze jest to poparte faktami.

 

- Promowanie firmy w mediach czy deklarowanie, że pracownicy są jej najważniejszym zasobem, to na pewno sposób zapewnienia dobrego samopoczucia zarządowi. Prawdziwy employer branding to zupełnie coś innego.

 

Aby móc deklarować, że pracownicy są najcenniejszym zasobem firmy, należy wcześniej sprawdzić czy oni faktycznie tak uważają. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko znikomy procent firm bada postawy i opinie pracowników. Mało która firma sprawdza, co pracownicy sądzą o pracach działu HR, co myślą o kierujących nimi menedżerach, jak bardzo są zaangażowani w codzienne obowiązki - komentuje Kazimierz Sedlak.

 

Jego słowa potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego przez Sedlak&Sedlak na próbie 10 494 osób. Wynika z niego, że tylko 25 proc. pracowników uważa, że firma traktuje ich jako swój najważniejszy zasób. 27 proc. badanych nie ma jednoznacznego zdania na ten temat, a najwięcej, bo aż 48 proc. respondentów jest zdania przeciwnego.

 

Serwis „Zdrowie & Biznes” ma na celu ułatwienie komunikacji pracowników i pracodawców w zakresie świadczeń. Pracownicy w sposób anonimowy składają poprzez nasz serwis swoje sugestie, nakłaniają współpracowników do poparcia ich inicjatywy, a my staramy się im w tym pomóc. Pracodawcy otrzymują rzetelną informację i mogą wprowadzić w życie to na czym ich pracownikom najbardziej zależy - komfort pracy i przyjazna atmosfera. Pracodawcy korzystają nie tylko z zadowolonej załogi lecz również są oceniani w plebiscycie i mogą to skutecznie wykorzystać do „Emloyer Branding”.

 

Dołącz do "Zdrowie & Biznes" i zadbaj o zdrowie swoich pracowników

 

Rosną koszty pozyskania pracownika, rotacja jest coraz większa. Nierzadko pracownik pozostaje w firmie tylko kilka miesięcy. Rynek pracy się zmienia. Tak jak potrzeby pracowników. Dzięki Zdrowie & Biznes możesz je łatwo poznać i dostosować się, tym samym zmniejszając koszty programów socjalnych.

 

Wsłuchasz się w potrzeby pracowników. Oni będą szczerzy, ponieważ pozostają ANONIMOWI. Pozyskasz wartościową wiedzę. Wdrażanie realnie oczekiwanych przez zespół zmian stanie się możliwe. Efekt? Oszczędności, wzrost zadowolenia i spadek rotacji.

 

Odpowiadając na sugestie, pomysły i postulaty pracowników zmienisz relację na partnerską. Reagując na inicjatywy potwierdzisz otwartość i chęć współpracy. Wprowadzaj pracownicze inicjatywy w życie. Informuj o tym swój zespół. Zwiększaj lojalność pracowników dzięki partnerskim relacjom.

 

Utrzymywanie efektywnego dialogu z pracownikami zbuduje Twój wizerunek, a wysoka pozycja w plebiscycie „Pracodawca Roku - Zdrowie & Biznes” sprawi, że najlepsi potencjalni kandydaci chętniej dołączą do Ciebie. Docenią Twoją otwartość. Zapraszając pracowników do korzystania z serwisu Zdrowie & Biznes potwierdzisz, jak bardzo zależy Ci na efektywnym dialogu i wysokiej pozycji w Emloyer Brandingu.

ABK GRUPA. WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE